Unknown


Kenapa kerap sakit?

Ada tak yg baca blog saya ni kerap sakit, selsema ke, batuk ke, demam setiap bulan? Kerap sangat ambik MC sampai bos pun dah hampir menyampah dah kat kita.

Atau pun pantang ada orang yg sakit keliling kita, sekejap je kita pun dah terjangkit sama?
Haa itu maknanya system imun badan kita rendah. Meh hari ni saya cerita sikit pasal sistem imunisasi badan ya.

Fungsi system imunisasi badan adalah untuk menghalang/membunuh patogen2 (kuman, bakteria,virus,kulat) yang masuk ke dalam badan kita.

Tubuh badan yang acidic adalah penyumbang utama kepada pelbagai penyakit. Selain itu ia merupakan tempat favourite pelbagai patogen serta sel kanser untuk menetap. Ye lah, makanan diorang banyak kan. Seronoklah nak duduk dalam badan kita. Kalau nak tahu badan kita berasid ke tak, rujuk gambarajah di bawah ni.


Berbalik pada topik utama kita hari ni, sistem pertahanan pertama badan kita ialah:
- Kulit
- Membran mucus
- Jus gastric
- Air mata,peluh dan air liur.

1. Kulit
Oleh kerana kulit adalah organ terbesar kita dan terdedah pula pada udara, secara logiknya kulitlah tempat paling senang sekali dimasuki pathogen. Tapi Tuhan jadikan kulit kita ni kuat, maka tidak hairanlah ia sebenarnya merupakan pertahanan pertama badan terhadap serangan askar musuh (bacteria/virus). Bila bersenam, badan mengeluarkan peluh yang mengandungi ciri sifat antibakteria. Jadi peluh dapat membunuh pathogen yg cuba masuk melalui kulit.

2. Membran mukus
Membran mukus pula berfungsi merembeskan mukus (contoh: cecair kahak tu pun mukus jugak) yang membantu memerangkap patogen yang cuba masuk ke badan melalui rongga hidung atau mulut. Patogen yg terlepas masuk kedalam paru2 kita akan sebabkan kita mengalami masalah pernafasan, seperti batuk dan athma.

3. Jus gastric
Seperti namanya, jus gastric berada dalam perut kita. Perut merembeskan jus gastric ni untuk mencernakan makanan, dan oleh kerana jus gastric ni sangat berasid, ia juga membantu membunuh patogen yg cuba masuk melalui makanan .

4. Air mata, peluh, air liur
Ya tuan2 dan puan2. Air mata, air liur dan peluh juga adalah system pertahanan badan kita dan bersifat antibakteria.

Ok. Apa jadi bila kuman2 jahat ni Berjaya menembusi pertahanan pertama kita. Apa badan kita akan buat?

Kini tibalah masanya system pertahanan kedua badan kita bekerja? Siapa dia?
Ya! Beliau ialah sel darah putih!

Gambar sel darah putih yang sedang bekerja membunuh bakteria 

Apabila patogen masuk saja dalam salur darah, sel darah putih sepatutnya bertugas sebagai tentera untuk bertempur, mengasak, mengejar dan membunuh patogen2 ini. Tapi sebelum itu, sel darah putih akan di “alert” oleh interferon bahawa system pertahanan badan telah diceroboh. Interferon ni lebih kurang macam radar lah kut ya. Lagi banyak interferon dalam badan kita, lagi sensitive radar dan lebih cepat system imunisasi badan kita bertindak bila saja patogen ni masuk dalam badan.

Kenapa sistem imun lemah

1. Tak cukup tidur boleh sebabkan imun sistem menjadi lemah dan susah untuk dibaik pulih. Kerana itu, kita digalakkan tidur awal lebih kurang pada pukul 10.30-11.00 pm setiap hari kerana tubuh kita melakukan proses membaik pulih pada waktu ini.

2. Makanan tinggi gula putih – Gula yang tinggi dalam darah adalah punca kepada hampir semua penyakit. Patogen gembira tinggal dalam darah yang tinggi gula. Sel2 kanser dan tumor makan gula untuk membesar dengan sihat. Kencing manis terjadi disebabkan gula yang tinggi. Begitu juga kegemukan. Keadaan darah yang tinggi gula sebabkan kesukaran pada sel darah putih untuk bekerja membunuh patogen.

3. Stress/tekanan - Stress/tekanan boleh sebabkan bilangan sel darah putih berkurang. Sel darah putih yang berkurang bermakna tentera yang akan melawan patogen dalam badan kita berkurang. Oleh itu, ambillah B complex utk kurangkan stress.

4 Ubat-ubatan - secara spesifiknya antibiotik. Pengambilan antibiotik membunuh semua bakteria baik dan jahat yang berada dalam badan kita. "pembunuhan" bakteria baik dalam usus kita menyebabkan imun sistem kita lemah selain badan diajar untuk bergantung pada ubat. Sepatutnya kita biar imun sistem kita bekerja keras sikit untuk mengalahkan penceroboh2 yang masuk kedalam badan.

Bagaimana nak tingkatkan kekuatan sistem imun

Produk yang sesuai utk tingkatkan imun secara semulajadi ialah nutriferon yang mana fungsinya meningkatkan interferon alam badan kita. Ianya ternyata lebih baik berbanding interferon yang diambil secara injection. Interferon berfungsi apabila patogen masuk saja ke dalam badan, Interferon akan bagi signal pada sel darah putih untuk keluar bekerja membunuh patogen yang masuk.

Tahukah anda, interferon juga diberi oleh doktor pada pesakit2 kritikal secara injection tapi suntikan interferon ni sangat mahal dan bertoksik (sila rujuk http://www.hepatitis.va.gov/provider/reviews/treatment-side-effects.asp). Tapi kita bertuah kerana Nutriferon mampu menghasilkan interferon dalam badan kita secara semulajadi yang langsung tidak bertoksik, tiada kesan sampingan dan harga yang jauh lebih rendah dari di hospital.
Ditemui oleh imunologist dari Jepun iaitu Dr Yasuhiko Kojima pada tahun 1954, formula Nutriferon hanya terhasil setelah menjalani penyelidikan selama 40 tahun. 200 herba diuji, dan akhirnya menemui 4 jenis herba yg bila digabungkan dpt menghasilkan interferon secara semulajadi dlm badan.

4 herba tersebut adalah
  • Biji labu 
  • Japanese honey suckle 
  • bunga safflower 
  • biji plantago 


Ekstrak 4 jenis herba inilah yang berfungsi meningkatkan interferon dalam badan secara semulajadi dan seterusnya menguatkan imun sistem kita untuk melawan penyakit. Kita boleh ambil Nutriferon ni bila2 masa, tak perlu tunggu sakit kronik baru nak ambil.

Manfaat Utama

  • Mengukuhkan Sistem Imun dalam masa 3 hari – Ianya adalah satu-satunya interferon semulajadi di dunia. Kajian-kajian telah menunjukkan bahawa interferon mampu merangsang dan mempertingkat secara keseluruhan system imun tubuh dengan menerahkan system pertahanan semulajadi tubuh berfungsi untuk membunuh: T-cells, B-cells and makrofag. 
  • Melawan Kanser & Tumor – Interferon semulajadi mengandungi polisakarida yang merangsang dan mengaktifkan immunoglobulin melawan sel-sel tumor dan kanser. Selain dari itu ia juga mampu mengurangkan ketidakselesaan pada waktu rawatan kemoterapi. 
  • Melindungi dari influenza – Ia mengimbangi kepada respon alergi persekitaran dan pencemaran udara, melindungi dengan berkesan daripada virus, mikrob, termasuk selesema, flu, alergi, inflamasi dan influenza. 
  • Meringankan Stres & Kelesuan – Meringankan kemudaratan yang disebabkan oleh keresahan, stress, kelesuan dan gaya hidup yang sibuk. 
  • Melambatkan penuaan – Formula unik Nutriferon Shaklee merangsang pengeluaran makrofag untuk mengurangkan radikal bebas, virus dan kuman. Justeru itu sel-sel akan menjadi lebih sihat. 
  • Mengurangkan Infeksi oleh pesakit-pesakit Hepatitis B & C – Keberkesanan Nutriferon Shaklee dalam memerangi virus akan mengurangkan infeksi dan meminimumkan ketidakselesaan, seperti kembung perut, rasa mual, muntah dll kepada pesakit-pesakit Hepatitis B & C. 
  • Improve simptom menopaus – Hypertensi, tahap kolesterol yang tinggi, kitaran darah, dan masalah lain berkaitan menopaus akan menjadi lebih baik. 
  • Improve simptom PMS – Terbukti secara klinikal mengurangkan simptom yang terjadi akibat ketidakseimbangan system endokrin iaitu kekejangan waktu haid, sakit belakang, sakit payudara, masalah jerawat, kegelisahan, insomnia dan mood swing. 

Siapa yang patut ambil Nutriferon

- Orang yang kerap sakit dan mudah dijangkiti penyakit
- Orang yang demam 
- Orang yang demam, ambil antibiotik tapi tak juga sembuh.
- Orang yang sakit akibat lemah sistem imun, seperti HIV, athma
- Orang yang sakit akibat jangkitan virus, seperti Hepatitis B,C, kencing tikus, Zika dan demam virus yang lain.
- Pesakit kanser
- Dan apa jua pesakit yang sakit disebabkan oleh jangkitan bakteria, virus, kulat dan lain2.
- Wanita yang sedang berhadapan dengan simptom2 Menopause serta PMS.

Selain nutriferon, kita boleh juga amalkan vitamin C yang merupakan makanan kepada sel darah putih, zink complex, garlic complex untuk kuatkan sistem imun badan. Shaklee mengandungi rangkaian produk Vitamin C, Zinc complex dan Garlic complex yang bagi saya memang terbaik kerana ianya bukan dibuat dari bahan sintetik tapi natural.

Untuk ketahui kebaikan Nutriferon ni, jom baca kisah seorang SID Shaklee ni. Kisah ni baru saja berlaku fresh from oven lagi.
=================================================

[ NUTRIFERON FOR PROLONG FEVER ]
Lepas 5 hari demam Raees tak kebah-kebah. 2 kali tukar antibiotik. Side effect nya, Raees sakit perut, muntah-muntah, cirit-birit, hilang selera makan.
Blood test semua ok, takde apa-apa yang serious. Doktor pun macam dah pening nak bagi apa. Sebab lepas bagi antibiotik yang paling kuat pun demam masih belum kebah.
At last saya nekad bagi Nutriferon pada Raees. Saya bagi juga setengah sachet sehari. Badan dia kena lawan sendiri kuman yang ada.
Interferon ni ibarat alarm. Bila kita ambil nutriferon, badan meransang untuk interferon ni membunyikan alarm kejutkan mana-mana antibodi badan kita yang masih lena tu bangun untuk lawan bendasing yang masuk dalam badan kita.
Jadi badan kita akan lebih cepat untuk melawan penyakit dan lebih cepatlah kita sembuh. Itulah maksudnya heal secara semulajadi. Interferon trigger antibodi kita sendiri untuk lawan bendasing.
Alhamdulillah, lepas 3 hari konsisten bagi, nampak semakin pulih dan pattern demam tu pun semakin jauh dan akhirnya, semalam sampai harini dah takde demam lagi dah. Syukur pada Allah.
Senang dan lega hati mami. 8 hari ok 'bercuti' kat hospital. Mami pun tak tido malam sebab monitor suhu badan Raees.
Mami doakan Raees semakin sihat dan makin kuat.
Terima kasih pada semua yang datang melawat dan mendoakan kesembuhan untuk Raees. Mami usaha mana yang termampu. So harini kita dah boleh balik. Semua orang rindu Raees sebab dah seminggu takde operator angkat telefon dan ambil order kuih koci.

“Setiap penyakit ada ubatnya. Apabila ubat itu tepat untuk suatu penyakit, penyakit itu akan sembuh dengan izin Allah ‘Azza wa Jalla.”


-Mommy Shahab-

=================================================
Alhamulillah demam anaknya makin sembuh selepas ambil Nutriferon. Apa yang berlaku ialah Nutriferon tingkatkan interferon dalam badan, dan interferon ni akan mengerahkan sistem pertahanan badan untuk melawan sendiri jangkitan kuman. Akhirnya dalam masa 3 hari Raees semakin pulih walaupun sebelum tu doktor dah bagi 2 jenis antibiotik padanya.

Adakah anda pun alami masalah yang sama? Jangan risau, hubungi saya untuk dapatkan Nutriferon ni. Sekarang (Feb 2016) ada promosi untuk Nutriferon, Zinc Complex dan Vitalea for Children. Semuanya untuk kuatkan imun sistem kita.

Whatsap/telegram saya ye. Saya gembira untuk tolong anda.


Shaklee Independent Distributor 
Liyana (Id: 1144949)
012-3818004 (sms/whatsapp) 
COD di kawasan Bertam, Kepala Batas, Kulim, Bagan dan Seberang Perai Utara 
Juga penghantaran ke seluruh negara
0 Responses

Post a Comment