Unknown
Assalamualaikum,



Setiap pagi sudah menjadi rutin saya untuk hantar anak sulung, Amsyar ke sekolah. Sepanjang laluan ke sekolahnya, memang banyak sepanjang-panjang jalan tu dengan peniaga nasik lemak. Semua kedudukan penjual nasik lemak ni boleh dikatakan dekat-dekat. Sepelaung saja. Yang syoknya semua berniaga nasik lemak.

Saya pula jenis seorang yang tak begitu gemar memasak. Saya lebih selesa beli saja sarapan dan bawa balik makan di rumah. Lebih mudah dari memasak. Heh! Sejak saya mulakan kareer baru sebagai WAHM, kerja saya ialah test nasik lemak semua gerai ni lah..

Hasil menerai, saya develop kecenderungan dekat siapa yang saya suka beli, dekat siapa yang kalau boleh saya tak mau singgah dah. Sebenarnya, hampir semua nasik lemak ni punyai rasa yang lebih kurang sama saja. Tak ada satu pun nasik lemak di situ yang outstanding lebih dari yang lainnya.

Berdasarkan pemerhatian saya, ada beberapa gerai nasik lemak yang mempunyai banyak pelanggan lebih dari yang lain. Sudah tentulah ada sebabnya kenapa pelanggan (termasuk saya) suka pergi ke gerai tu.

1) SENYUM
This one particular gerai nasik lemak lebih berjaya dari yang lain. Peniaga gerai ini adalah sepasang suami isteri, kedua-duanya ramah, dan suka senyum bila menyambut pelanggan. Si suami suka berjenaka sambil mencedok nasi, yang isterinya sambil senyum masukkan lauk pilihan pelanggan dan membungkus. First time saya singgah, si suami mengenali saya bukanlah muka yang familiar di situ. Kali kedua datang, si suami bertanyakan sama ada saya menjual Shaklee. Kali ketiga datang, dia ramah bercerita tentang fishing trip yang dia buat minggu sebelumnya.

Bukanlah saya suruh peniaga bercerita dengan pelanggan, tapi sikap ramah tamah dan suka tersenyum sememangnya menarik hati pelanggan.

2) LOKASI
Walaupun kesemua peniaga nasik lemak ni berniaga di satu jalan yang sama, tapi lokasi gerai tetap memainkan peranan utama. Ada satu gerai ni, dia parking betul2 berdepan dengan sekolah rendah dan sekolah menengah. Kuih-kuihnya cepat habis. Gerainya selalu disinggah oleh ibu bapa yang rushing untuk hantar anak dan keluar bekerja sebab dah on the way orang jawa kata.

Lagi satu gerai yang memang PASTI akan dapat sambutan ialah dia park atas sikiiit saja dari bus stop. Dekat bus stop kan jalan lebih luas dan ada ruang kereta/bas berhenti, kan? Kalau ada space untuk kereta tumpang park sementara nak turun beli nasi, banyaklah orang suka singgah sebab senang parking.

Cari kawasan yang lapang, orang senang nampak, ada ruang kereta park, dan tak ganggu lalu lintas.

3) PILIHAN YANG BANYAK
Pelanggan ni biasalah, kononnya sentiasa nak pilih yang terbaik. Lagi banyak pilihan lauk dan kuih muih, lagi pelanggan suka. Padahal bukan nak makan semua lauk sekali hadap pun.

Pilihan sambal kena banyak. Tambah lagi satu bekas bihun, satu bekas mi, dan banyak jenis kuih. Kuih laku pada waktu pagi, sebab orang yang rushing selesa beli kuih dan makan sambil-sambil drive.

Cuba perhati, gerai yang bekas lauk sikit saja atas meja biasanya sunyi kan? Kalau nak jual nasik lemak dah siap bungkus, pastikan atas meja tu nampak meriah, banyak dan sibuk. Suasana tu penting.

4) PEMBERITAHUAN
Macam mana nak bagitau dekat orang-orang yang tengah drive tu yang nasik lemak anda paling sedap? BUNTING!

Kalau gerai nasik lemak tu terhimpit di tengah2 gerai lain, atau berada di lokasi yang agak gelap dan susah pemandu nak nampak,  atau anda ada extra feature yang lain dari peniaga yang lain, anda boleh bagitau dekat pemandu2 kereta di luar sana dengan cara menggantung bunting.

Tulisan mesti besar. HURUF BESAR. Mesej ringkas dan padat sebab orang baca sekali imbas saja.

5) SEDAP
Biasanya semua nasik lemak rasa lebih kurang sama saja sedapnya. Kalau anda boleh buat sambal anda EXTRA sedap, EXTRA special dengan menggunakan resipi yang special ke, orang akan ingat dan repeat beli dari anda.

Saya teringat-ingat satu nasik lemak di Kulim yang saya panggil Nasik Lemak Pondan (hampun!!). Itu saya yang panggil lah ya.. bukan yang peniaga tu letak nama. Sebab abang yang jual tu agak lembut, tapi x da lah auww sangat.

Sambal dia TERBAIK. Baik sambal rendang ayam, atau sambal daging, atau ayam goreng.  Sangat sedap dan pedas menyinga. Saya tak tau resipi apa yang dia pakai, nak cuba tiru pun tak boleh. Dan tak ada siapa pun peniaga nasik lemak di area Kulim yang berjaya tiru sambal dia. (kalau ada yang cubalah).

Abang ni bukak gerai ikut dan (ikut suka) dia. Selalunya pukul 6.30pm ke atas. Sebelum dia sampai untuk bukak gerai, orang dah queue siap dah. Sebelum Isya' dah tutup kedai sebab dah habis. Setahun sekali bercuti ke overseas. Kelllasss sangat tau. Engineer yang dah kerja dekat 10 tahun ni pun tak mampu travel overseas setiap tahun. Gerai abang ni ada ciri no 1), 2), 4), dan no 5).

Amacam? Kalau sales nasik lemak anda suam-suam kuku, saya cadangkan anda cuba praktikkan dulu benda di atas ni. Pelan-pelan insya allah, sales akan meningkat.  Apa yang di tulis di atas ni hanyalah berdasarkan pemerhatian saya setiap pagi saja sepanjang sebulan ni. Untuk tips yang lebih lengkap anda boleh cari buku Dr Azizan Osman.

Wassalam..


Labels: edit post
0 Responses

Post a Comment