Unknown
Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani,

Bila mengandungkan anak kedua, baru saya teringat untuk ceritakan tentang pengalaman berpantang anak pertama. Overall, boleh dikatakan tempoh berpantang anak pertama dulu sangat selesa,menggembirakan, dan syukur Alhamdulillah, terasa sungguh-sungguh yang Allah mempermudahkan semuanya.

Saya berpantang sendirian, bersama suami di rumah sendiri. Maklumlah, emak masih bekerja, berbaki beberapa bulan saja lagi untuk pencen. Mereka tinggal di kuarters guru, jadi masa saya bersalin tu rumah tu lintang pukang kerana mereka sedang membuat persediaan untuk berpindah.

Tetapi sendirian tu tidaklah totally bersendirian.. saya hire seorang confinement lady dari Alor Setar yang tinggal bersama saya selama sebulan. Beliau memasak, memandikan bayi, menyediakan air mandian saya, berurut dan bertungku (best!!) setiap hari, sehingga apabila lepas habis pantang saya bukan saja berjaya turun ke berat asal, tapi perut saya buat pertama kalinya dalam beberapa tahun, kempis macam model!!! haaaaaaa

memang best!

Bab menyusukan baby pula, alhamdulillah sangat mudah. Bila pulang saja dengan baby dari klinik bersalin, tak teringat pun nak sediakan botol susu dan susu formula. Naturally bila baby menangis saya terus menyusukan dia. Susu memang ada.

Walaupun belum datang secara banyak pada ketika tu. Sebelum bersalin, saya pastikan breast saya sudah mengandungi susu. Saya urut dengan sikat, dengan jari, dan melakukan teknik urutan tertentu pada breast untuk merangsang penghasilan susu.

Yuppp! saya urut sendiri jer.. berdasarkan pembacaan yang dilakukan. Cara latching, kedudukan bayi ketika menyusu, semuanya lah... sudah saya kuasai melalui pembacaan ketika sebelum bersalin. Jadi saya agak yakin untuk menyusukan baby, dan memang benar, tiada masalah pun.

Sebab itu bakal-bakal ibu, kita perlu banyak membaca dan belajar sebelum bersalin. Supaya mudah di kemudian hari. Melainkan kalau ibu-ibu memang sudah berniat untuk bagi susu formula dari awal... haa itu lain cerita lah.

Kalau nak menyusukan badan, kita pasanglah niat dari awal untuk menyusukan anak selama 2 tahun, insya Allah, boleh punya. Amsyar anak sulung saya, saya cuma hentikan penyusuan dia ketika disahkan mengandung anak kedua, semasa umur dia 2 tahun setengah.

Alhamdulillah..

Semoga anak kedua ini pun dipermudahkan segala-galanya..

Amiinn...