Unknown
Apa itu financial freedom? 



Artikel di bawah di petik daripada website Kim Kiyosaki. 

What is financial freedom?
Financial freedom is much more than having money. It’s the freedom to be who you really are and do what you really want in life. And many of us, especially women, lose site of this by putting others first and playing many different roles such as parent, spouse, employee, friend, and more.

If you want to be financially-free, you need to become a different person than you are today and let go of whatever has held you back in the past. It’s a process of growth, improvement and gaining spiritual and emotional strength to become the most powerful, happy, and successful “you” possible. That is the true reward of financial freedom.

Money Does Not Make You Rich.
Just because you have money does not mean you have financial freedom. In It’s Rising Time!, I talk about how people like Ed McMahon from The Tonight Show and Nicole Murphy, the ex-wife of actor Eddie Murphy, had millions of dollars and lost it all. Nicole Murphy spent her $15-million divorce settlement in less than four years. And towards the end of his life, Ed McMahon faced foreclosure on his Beverly Hills home and owed $747,000 in credit-card debt.

walau apa juga definasi pakar-pakar kewangan di luar sana, bagi saya financial freedom tu ialah bila saya berjaya bebaskan diri dari segala hutang, dan bebas daripada menjadi hamba dunia pekerjaan yang mengongkong.

Syukur ke hadrat Allah, tanggal 27/6/2014, ngam2 2 hari sebelum Ramadhan 2014 saya akhirnya berjaya selesaikan hutang kereta setelah 9 tahun bersabar. Sebelum loan kereta saya fokus untuk habiskan dulu segala hutang kad kredit dan personal loan. 

Insya Allah, setelah beristikharah beberapa lama, saya diizinkan Allah untuk berhenti kerja pula. Saya buat keputusan untuk tender surat resign pada bulan 10 atau awal bulan 11 ni, cantik-cantik sebelum maternity leave. Tapi sebab saya pekerja yang baik (mata ke atas), saya sudah pun memberi early notice pada bos-bos saya supaya senang saya pass down dan train engineer baru kelak. Siapa-siapa nak apply sebagai Reliability engineer di sebuah wafer foundry di utagha sila bagitau saya cepat2 naaaa.. haha

Apa-apa pun saya dah anggap diri saya officially resign dari jawatan saya sekarang. Too bad gaji sekarang memang bagus, tapi saya tak menyesal nak melepaskan semua demi bebaskan diri dari kerja 8 to 5.
No more berkejar-kejar ke ofis, no more membuang masa 2 jam pergi balik kerja dari KB-Kulim, Kulim-KB, no more terpaksa mengambil cuti dengan rasa bersalah bila anak sakit, no more biarkan anak di bawah asuhan nursery 7am-7pm, no more balik rumah malam-malam.

Di ofis pun senyum aja memanjang. Hilang segala beban di bahu dan otak. Hati tenang dan gumbira. yeehaa!

Tapi jangan salah anggap yea, saya bukanlah resign untuk menjadi fulltime housewife. Saya mengambil keputusan untuk work from home saja, dengan masa yang lebih flexible dan mempunyai lebih masa untuk anak-anak, dan mula polish balik bakat memasak. (yea kawan2, saya memasak hanya beberapa kali setahun.. kesian anak dan hasben.. huhu~)

Persediaan yang saya buat sebelum berhenti kerja:
1) Settlekan semua hutang.    (check!)
2) Simpanan melebihi 6 bulan gaji. (check!)
3) Backup income sementara bisnes di rumah nak naik. (check!)
4) Istikharah dan diizinkan Allah. (check!)
5) Izin suami.   (check!)
6) Mencari sifu dan bisnes team yang boleh push kita untuk berjaya. (check! saya bersama team Shaklee MFMS, team Shaklee paling happening di Malaysia :) )

Insya Allah, saya semakin menuju ke arah financial freedom. Tak apalah income sekarang belum sampai 5 angka, itu boleh diusahakan kemudian. :)

Apa-apa pun, syukur ya Allah, di atas segala nikmat yang Engkau kurniakan.

Kalau kawan-kawan nak tau mcm mana saya boleh dapat backup income yang kini menghampiri gaji saya bekerja saya sekarang, atau nak tau bagaimana menjana pendapatan dengan Shaklee, atau nak tau mcm mana saya settlekan hutang-hutang saya, jangan malu-malu silalah contact saya ya.

Saya suka membantu orang yang ingin membantu diri mereka sendiri.

YourShaklee Independent Distributor 
Liyana (Id: 1144949)
012-3818004 (sms/whatsapp) 
COD di kawasan Bertam, Kepala Batas, Kulim, Bagan dan Seberang Perai Utara 
Juga penghantaran di seluruh negara



0 Responses

Post a Comment